Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Rozumiem

Jaworznickie Stowarzyszenie Abstynenckie "Razem" w Jaworznie

Jesteś tutaj: Strona główna -

Wydarzenia 2014 roku

WYCIECZKA NA PILSKO - 19.10.2014 (NIEDZIELA)

Wyjechaliśmy 2 samochodami z parkingu przy Cerrefour Market na Leopoldzie o godz. 6.30 i po 2 godzinach zameldowaliśmy się na parkingu w Korbielowie przy ul. Leśnej obok restauracji. O 8.40 ruszyliśmy zielonym szlakiem i o 12.00 zameldowaliśmy się na szczycie. W czasie drogi po kilku km zrezygnowała z dalszego podchodzenia Irena Horab i zeszła do parkingu skąd wyruszyliśmy. W drodze na Pilsko zrobiliśmy dłuższy postój w schronisku PTTK na Hali Miziowej. Spod schroniska do polskiego szczytu było 30 min podejścia, a na właściwy szczyt po stronie słowackiej dalsze 15 minut.
Kopuła szczytowa Pilska jest płaska i rozległa. Zbudowana jest z piaskowców magurskich. W górnych partiach występuje naturalnego pochodzenia kosodrzewina, stanowiąca w tym masywie najwyższe piętro roślinności. Szczyt porośnięty jest kępami kosodrzewiny, trawą, oraz pokryty rumoszem skalnym. Na najwyższej kulminacji, po stronie słowackiej, znajduje się ołtarz polowy i krzyż ustawione przez mieszkańców orawskiej wsi Mútne (Słowacja). Corocznie w lipcu proboszcz z Mutnego odprawia tutaj mszę świętą. Na północno-wschodnim zboczu Góry Pięciu Kopców, przy żółtym szlaku, znajduje się krzyż upamiętniający jedną z pierwszych ofiar kampanii wrześniowej, poległego w tym miejscu 1 września 1939 roku żołnierza Basika.
O 13.30 ruszyliśmy ze szczytu w drogę powrotną, ponownie zatrzymując się na dłuższy postój w schronisku na Hali Miziowej. Około 16-tej dotarliśmy na parking w Korbielowie. W pobliskiej restauracji
zamówiliśmy sobie słodkie co nieco – deser lodowy, kawę, ciastko. Około 19-tej dotarliśmy do domów.

UCZESTNICY:  Jamróz Adam, Karkosz Ryszard, Rejdych Małgorzata, Rejdych Dariusz, Stawarz Bogdan, Stawarz Maria, Stolarzewicz Marek, Horab Irena, Trębacz Jacek, Wotygocki Eugeniusz, kuzynka Gienia Kinga i jej mąż.

WYCIECZKA AUTOKAROWA DO KIELC - 25-26.10.2014

Podobnie jak podczas wycieczki do Torunia (czerwiec 2014) korzystaliśmy z usług przewoźnika Andrzeja Mulki. Wyjechaliśmy autokarem podstawionym na parking przez Halą Widowiskowo-Sportową w sobotę o godz. 6.00, a wróciliśmy do Jaworzna w niedzielę tuż przed  21-szą. W drodze do Kielc zatrzymaliśmy się kilka razy. Odwiedziliśmy rynek w Olkuszu (po remoncie), Sanktuarium Grobu Bożego w Miechowie, Muzeum Zegarów w Jędrzejowie (8 zł), Muzeum Wsi Kieleckiej - Park Etnograficzny w Tokarni (6 zł) oraz ruiny zamku w Chęcinach (16 km od Kielc). W skansenie wsi kieleckiej mieliśmy okazję zobaczyć dobrze zachowane zabytki budownictwa wiejskiego i małomiasteczkowego kielecczyzny.  Zwiedzaliśmy chałupy wyposażone w typowe meble i narzędzia codziennego użytku rzemieślników oraz przedstawicieli innych zawodów - stolarza, krawca, lekarza, fotografa, aptekarza. Można było też wejść do młyna wiatrakowego.
Około 15-tej dotarliśmy do Kielc skąd udaliśmy się do wsi Zagnańsk (14 km od Kielc) aby zobaczyć Dąb Bartek - jeden z najstarszych w Polsce dębów. Od 1954 r. chroniony jest jako pomnik przyrody. Jego wiek ocenia się na ok. 700 lat. Obwód pnia przy ziemi wynosi 13,5 m. Po odwiedzinach u Bartka wróciliśmy do Kielc na obiad, który spożyliśmy w Galerii Echo. To centrum handlowe posiadające największą ilość sklepów w Polsce.
Nocowaliśmy w Szkolnym Schronisku młodzieżowym Wędrownik przy ul. Szymanowskiego 5 (25 zł). Mieliśmy do dyspozycji 5 pokojów: 4-osobowy, 2 x 6-osobowy i 2 x 7 osobowe na 2 i 3. piętrze, kuchnię i salę telewizyjną.
W niedzielę od godz. 10.00 do 17.00 przewodnik Andrzej Niedbała (340 zł) oprowadzał nas po Kielcach i okolicy. Najpierw udaliśmy się na Łysą Górę, gdzie zwiedziliśmy Bazylikę na Świętym Krzyżu (Sanktuarium Relikwii Drzewa Krzyża Świętego). Od 1936 mieści się tu klasztor i nowicjat Misjonarzy Oblatów Maryi Niepokalanej. Po zwiedzeniu sanktuarium udaliśmy się do miejscowości Święta Katarzyna. Znajduje się ona u podnóża Łysicy, najwyższego szczytu Gór Świętokrzyskich (612 m n.p.m.). Tu zwiedziliśmy Muzeum Minerałów i Skamieniałości (5 zł) i Szlifiernię Kamienia Pasiastego, a niektórzy dokonali drobnych zakupów. Po drodze do Świętej Katarzyny mijaliśmy kaplica cmentarna nazywaną Kapliczką Żeromskiego. Na tynku znajdują się wyryte w 1882 r. podpisy Stefana Żeromskiego oraz jego szkolnego kolegi Janka Stróżeckiego. Na koniec objazdowego, niedzielnego zwiedzania wróciliśmy do Kielc. Tu przewodnik pokazał nam m.in.: Pałac Biskupów Krakowskich, Katedrę, na wieży której zamontowane są zegary tylko na 3 strony świata, Źródełko Biruty, nad którym znajduje się rzeźba "Przysięga Miłości" Przedstawia ona postać siedzącej kobiety, która trzyma amorka i szachownicę. Symbolizuje to złożoność tytułowego uczucia i ciągłej niepewności z nim związanej. Turyści wrzucają do źródełka drobne monety, wróżyć to ma bowiem powodzenie w miłości. Na koniec zobaczyliśmy Rezerwat Przyrody Kadzielnia na który składają się: wzgórze zbudowane z wapieni, w którym znajduje się kilkadziesiąt niewielkich jaskiń, Jezioro Szmaragdowe utworzone przez wody podziemne, które zalały wyrobisko po kamieniołomach. W rezerwacie znajduje się też amfiteatr mogący pomieścić 5,5 tys. widzów.
W ciągu 2 dni udało się zwiedzić wiele ciekawych miejsc w Kielcach i okolicy, ale wiele jeszcze pozostało do odwiedzenia, m.in.: w Kielcach - Muzeum Stefana Żeromskiego,  Dwór Karscha , Muzeum Zabawek i Zabawy, GeoPark Kadzielnia, a w okolicy: Jaskinia Raj, Zamek Krzyżtopór w Ujeździe i
Muzeum Henryka Sienkiewicza w Oblęgorku. W wycieczce wzięło udział 26 osób.
Impreza współfinansowana była z budżetu Gminy Miasta Jaworzna.

25.10 (sobota): rynek w Olkuszu, sanktuarium w Miechowie, Muzeum zegarów w Jędrzejowie, skansen Wsi Kieleckiej w Tokarni, ruiny zamku w Chęcinach, Dąb Bartek w Zagnańsku, Centrum Handlowe Echo.
26.10 (niedziela):
- Sanktuarium Święty Krzyż na Łysej Górze, Muzeum Minerałów i Skamieniałości i Szlifiernia Kamienia Pasiastego w Świętej Katarzynie, a w Kielcach pobieżnie: Pałac Biskupów, Źródełko miłości, GeoPark Kadzielnia.

2. KLUBOWY HALLOWEEN - 31.10 (PIĄTEK)
Prawie 2 godziny trwało spotkanie klubowej społeczności w halloweenowy wieczór. Były:
- nastrojowe piosenki : Cisza, Wieczorny dzwon, Żyje się raz (Buciary), Życie przemija (Marek Pisarski),
- skecze kabaretowe: Diabeł i anioł (Ani Mru Mru), Anioł i Dres (Giza i Jachimek), Zakład pogrzebowy
(Kabaret Młodych Panów),
- konkursy: zjadanie ciastek zawieszonych na nitce, zapalanie i zdmuchiwanie świeczek, odgadywanie przysłów (Bogatemu diabeł dzieci kołysze, Złego diabli nie biorą, Nieba komuś przychylić, Diabeł tkwi w szczegółach).
W przerwach miedzy prezentacjami na monitorze piosenek i skeczy kabaretowych występował na żywo nasz klubowy zespół muzyczny w składzie; Dorotka i dwóch Krzyśków. Natomiast na stole pojawiły się stosowne do okoliczności specjały. Lucynka przygotowała - ciasto z dyni, palce wiedźmy i szczęki wampira, Irenka - babkę, Ewa - sałatkę jarzynową, a Andrzej i Heniek - ciasteczka i pierniki.
Na zakończenie imprezy wspólnie odśpiewaliśmy wraz z Krzysztofem Krawczykiem (na monitorze) Upływa szybko życie.

Polecamy

Śląskie. Pozytywna Energia

Witryna jest częścią Regionalnego Związku Stowarzyszeń Abstynenckich Województwa Śląskiego